Narratives and discourses on the Formative period: Reflections and new epistemologies from the South Central Andes

Part of: Society for American Archaeology 80th Annual Meeting, San Francisco, CA (2015)

Almost ten years ago, L.G. Lumbreras stated that the concept of “Formative” was unable to account for the diversity of social processes occurring in the Central Andes during the last three millennia BCE. Through a genealogical review of the concept and a critique of its use in different contexts throughout South America, he argued for the existence of multiple “formatives” with different characteristics and timelines. Nevertheless, this periodization has remained a key device for organizing archaeological data and for characterizing sociocultural transformations in the Andes, even while many archaeologists are aware of its implications. Often, modern notions of progress, evolution, adaptation, technological development, nature and culture —among others— serve as conceptual foundations upon which grand narratives about the past are constructed. These teleological accounts presuppose the existence of a universal rationality, firmly rooted in modern capitalism, engendering totalizing discourses that obscure local histories.The purpose of this session is to critically explore new approaches to the study of the “Formative” process in the South Central Andes. We encourage papers that offer alternate views to this phenomenon, reassessing the role of agriculture, technology, sedentism, and domestication in the history of these groups, while proposing other epistemological possibilities for constructing effective narratives.

Resources Inside This Collection (Viewing 1-4 of 4)

  • Documents (4)

Documents
  • Agriculturas formativas del desierto tarapaqueño. (2015)
    DOCUMENT Citation Only Alejandra Vidal Elgueta. Magdalena García. Jorge Razeto. Pablo Mendez-Quirós. Mandakovic Valentina.

    Se discuten los nociones de progreso y complejidad social arraigados en la concepción del Formativo, a partir de la evidencia de antiguos campos de cultivo, hoy en desuso, asociados a las aldeas formativas (sensu. 1000 a.C- 1000 d.C) de Caserones, Pircas, Ramaditas y Guatacondo, localizadas en la región de Tarapacá, Chile. Se presentan la coexistencia de al menos dos sistemas agrícolas diferenciados, uno que denominamos continuo o anual y otro discontínuo o estacional que requirieron del manejo...

  • The Formative process as discourses of nature and culture: the case of Tarapacá, Atacama Desert (Northern Chile). (2015)
    DOCUMENT Citation Only Estefania Vidal Montero. Uribe Rodriguez Mauricio.

    The purpose of this paper is to contribute to a critical review of the concept of Formative (ca. 2800-1000 AP) and its ontological and epistemological assumptions through our studies in Tarapacá, in the Atacama Desert (Chile). Through this case, our purpose is to complicate the notions or radical distinctions between nature and culture, farming and gathering, mobility and sedentism, among other categorizations upon which the Formative as Neolithic Revolution has been defined. The materiality...

  • La materialización de la vida en comunidad entre los cazadores, pescadores y recolectores marinos que habitaron el litoral del Desierto de Atacama durante los 6000-4000 Cal AP (Norte de Chile) (2015)
    DOCUMENT Citation Only Benjamín Ballester. Estefanía Vidal. Elisa Calás. Constanza Pelegrino. Patricio Aguilera.

    Los cazadores-recolectores han sido tradicionalmente entendidos como formas sociales caracterizadas por sistemas simples de organización, estructuras políticas levemente jerarquizadas, bajo desarrollo económico y tecnologías primitivas. Esta imagen trazada a partir de generalizaciones desmedidas se encuentra hoy muy lejos de representar la enorme diversidad soluciones sociales y modos de vida de las poblaciones que han basado su subsistencia en la caza-recolección. Dentro de esta heterogénea...

  • Período Formativo como Ontología: una discusión desde los Andes Septentrionales (30°Lat. S) (2015)
    DOCUMENT Citation Only Andres Troncoso.

    Para el centro norte de Chile (valle de Limarí, 30° lat. S.) se ha propuesto un período Formativo anclado en la noción de progreso y domesticación de plantas y animales, el que marcaba un salto evolutivo dentro de la secuencia histórica de los grupos prehispánicos de la región, evidenciado en la aparición de la alfarería. Aunque en los últimos años se ha discutido la relevancia de la incorporación de la alfarería en la vida de estas comunidades, lo cierto es que se continúa entendiendo este...